IVECO is de enige constructeur van bedrijfsvoertuigen en industriële voertuigen die een compleet gamma CNG-versies aanbiedt. In heel Europa leverde IVECO al ongeveer 10.000 CNG-voertuigen, voornamelijk bestemd voor transport in en om de stad.
Aardgas voor voertuigen (CNG) is een van de brandstoffen van de toekomst maar biedt ook vandaag al een economische en ecologische oplossing voor de mobiliteitsproblemen:
De brandstofkosten liggen bij gelijke trajecten zo’n 20 % lager dan bij dieselvoertuigen.
Van alle interneverbrandingsmotoren zijn de CNG-motoren van IVECO degene met de kleinste milieu-impact: nagenoeg geen uitstoot van roetdeeltjes, koolwaterstoffen of stikstofoxiden, een lagere CO2-uitstoot of zelfs helemaal geen CO2-uitstoot bij voeding op biomethaan).
Ze zijn ook stil (ongeveer 5 dB minder dan een vergelijkbare diesel).
En het is bovendien een veilige brandstof. De temperatuur voor zelfontbranding ligt twee keer hoger dan bij diesel en benzine. De tanks zijn zo ontwikkeld dat ze een druk aankunnen die dubbel zo hoog ligt dan de bedrijfsdruk. Bij lekken vervliegt de brandstof snel omdat ze lichter is dan lucht.
De CNG-voertuigen zijn toegelaten in ondergrondse parkings en op ferry’s en zijn dankzij hun erg lage uitstoot toegelaten in verkeersarme zones.
Het hele IVECO-gamma op methaan werd gehomologeerd volgens de EEV-norm (Environmentally-friendly Enhanced Vehicle), die nog lagere emissienormen oplegt dan de Euro 5-norm. De CNG-versies van de Daily, Eurocargo en Stralis met respectievelijk de SOFIM 3.0 Natural Power-motor, de TECTOR 6 CNG-motor en de CURSOR 8 CNG-motor, voldoen bovendien aan de Euro 6-norm.Voor de aanschaf van CNG voertuig van Iveco en/of Fiat zijn er verschilende subsidie mogelijkheden beschikbaar, ondermeer voor Friesland en Groningen kan dit al een besparing opleveren van 2500 euro.